Digitalisering i Suntec
Om Suntec
Suntec AS har siden 2007 vært på markedet med syrefaste rekkverk med glass og spiler.
Selskapet har siden den gang utviklet vårt eget system og senest i 2017 lanserte vi den siste versjonen av «Suntec Standard». Sortimentet har også blitt utvidet med stolpefritt glassrekkverk og aluminiums rekkverk.
Alt av selskapets syrefaste rekkverk blir lagd etter kundens ønske slik at det blir en skreddersydd løsning. Rekkverket blir også elektropolert slik at det får en høyglans finish og total beskyttelse mot korrosjon.
Suntec leverer også syrefaste produkter til fritidsbåtmarkedet og tar på seg reparasjoner av syrefaste produkter. I tillegg har selskapet oppdrag på diverse produkter til Industri, kommunalt og privat.
Nytt produksjonssystem
I 2019 ble det igangsatt et utviklingsprosjekt for å lage et skreddersydd produksjonssystem for Suntec. Sourceit ble satt på oppgaven og det ble utviklet en web-basert løsning som både brukes på desktop/PC og på mobiltelefon.
Ambisjonen var at det nye produksjonssystemet skulle sikre kvalitet på leveransen og leveranseprosessen. Bedriften ønsket bedre sporbarhet, mer effektiv jobbing, mindre feil – noe som på sikt vil gi bedre økonomi, bedre styring for å øke vekstpotensialet og sikre arbeidsplasser. Det ble definert viktige krav til løsningen:
● Systemet må være tilgjengelig og terskelen for bruk må være lav slik at alle vil bruke det
● Det må være til stor hjelp med tanke på koordinering
● Det må være lystbetont og ikke en tvangstrøye
● Det må brukes tid på å få en felles forståelse av bruk og hensikt
● Det bør brukes visualisering og forenklede fremstillinger i kommunikasjon internt og eksternt
Sourceit har benyttet smidig utviklingsprosess med hyppige leveranser og utprøving av forskjellige løsninger underveis hos Suntec. Planen var å fjerne papir og manuelle lister i leveransene. Suntec har egne montører som leverer direkte til Suntecs kunder. Løsningen brukes i dag både internt i produksjonen og av montørene.
Det ble utarbeidet en enkel løsning der ordre følges fra tilbud til fakturering. Integrasjon mot ERP-systemet sikret at produksjon og levering enkelt spores. Alle tegninger og underlag er tilgjengelig digitalt for de som trenger det. I tillegg er det egne sjekklister, avvikshåndtering, timeføringsløsning med mer. I 2021 er det også under implementering en egen visuell planleggingsmodul som gjør at Suntec produksjonsledelse enkelt kan prioritere og fortløpende flytte på jobber for å sikre leveranser i tid og god utnyttelse i produksjonen.
Ny Hverdag.
Ronny Sundsdal, Avdelingsleder på Rekkverk hos Suntec, sier at det er blitt en ny hverdag for bedriften med SOS systemet.
«Nå er vi blitt nesten papirløse, ihvertfall der SOS blir brukt. Det er jo ett stort steg i riktig retning mtp miljø, men også at vi til enhver tid har med oss papirene vi trenger på telefonen.
Vi føler også at vi holder på å digitalisere oss opp fra steinalderen i produskjonen»
Sundsdal sier at de ikke er helt i mål enda med brukeropplæringen, siden de stadig implementerer nye funksjoner og også forandrer litt på rutinene underveis. De regner med å være i mål med dette i løpet av 2021.
For å holde orden på jobben brukes ett enkelt tallbasert prioriteringssytem.
«Med prioriterings systemet kan jeg flytte jobbene frem og tilbake i køen ettersom det planlegges montering. Produksjonen vil merke forandringen i prioriteringen nesten umiddelbart og jeg har gjort dette flere ganger med ønsket resultat.»
Han legger til at han føler at kontrollen på produksjon, polering og levering er bedre og mye mer oversiktlig.
«Det jeg ble glad for i oppstarten var at alle var så positive til det nye systemet, for jeg visste at det er tungt å dra i gang og ihvertfall hvis de som skal bruke det ikke er med på laget.»
Samarbeidet med Sourceit.
Suntec holder nå på med implementering av nye funksjoner også i resten av bedriften, utenom rekkverket og Kim Oveland, produksjonsansvarlig, har selv vært med å utforme systemet via ønsker til Sourceit.
Både Sundsdal og Oveland er fornøyde med møtene med Sourceit og løsningene de kommer med.
«Vi får det som regel slik vi ønsker å ha det» Sier Sundsdal. «Etter en litt treig start, pga høysesong for oss, og litt endring på SOS`en er det blitt slik vi så for oss. Det er stadig små endringer som vi kommer på og som Sourceit fikser nesten umiddelbart.»